måndag 25 januari 2010

Man måste inte följa den normala gången

Vad är steg ett till att starta företag? Vi har tidigare skrivit om att man bör ha en idé som man tror på, och vanligen så går det till på det sättet. Men! Man måste inte följa normen, den vanliga ”normala” gången. Oftast blir det bäst resultat om man gör på sitt eget sätt, på det vis som känns bäst för en själv. Sen är det alltid en bra egenskap att vara lyhörd och öppen för tips, men i slutändan är det du som väljer väg och som bestämmer hur du vill börja. Detta gäller även om du redan har startat och funderar över hur du ska gå vidare. Det är jättebra att få tips och söka hjälp och råd, men låt inte din egen vilja och magkänsla ge vika för andras åsikter och experttips utan att först känna efter vad som känns rätt.

Lena Jonsson Näslund, grundaren till smyckesföretaget Snö of Sweden , påbörjade sin resa ”baklänges” och lyckades hur bra som helst. Hon hade ett varumärke, men ingen produkt. På e24 kvinna berättar hon att ”Jag hade läst klart marknadskommunikation på RMI Berghs i Stockholm och registrerade varumärket Snö of Sweden. Men jag hade egentligen ingen aning om vad jag skulle göra”. Något som uppenbarligen löste sig på vägen då hon i förra veckan utsågs till Årets Företagerska i Beautiful Business Award. Har du ett sanslöst bra varumärke, så kan det med andra ord också vara en start!

Jonsson Näslund har också ett tips till andra företagare som vi på Lica skriver under på:
”Jag kan tycka att många har en drivkraft och vilja att starta eget, men är hämmade av byråkrati, skatter moms och krångel. Men det finns extremt mycket bra hjälp att få. Jag insåg att jag inte var så bra på bokföring och tog mina kvitton i en Icakasse och gick till en liten revisionsbyrå och fick extremt bra hjälp. Man ska inte vara rädd”.

Med de orden hoppas vi på Lica att du som går i tankar om eget företag tar ditt första steg idag! Och du som redan är igång, klappa dig på axeln och ta ett steg till.

//Lica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar