söndag 3 januari 2010

Steal with pride

Under min tid som företagare har jag stött på flera bra begrepp som jag har tagit med mig i mitt arbete. Steal with pride är ett sådant. Som företagare måste du vara uppmärksam på hur dina konkurrenter arbetar, men det är också viktigt med en regebunden allmän omvärldanalys. I sitt synande av omgivningen stöter man ofta på godbitar och framgångshistorier. Steal with pride handlar om att hitta dessa godbitar, att analysera vad andra gör bra, att ta vara på det och göra om det till sitt eget. Det handlar inte om att rakt av stjäla från konkurrenterna, då blir det bara stöld. För att kunna göra det with pride måste du ha kreativitet och fantasi för att kunna ta ut en del ur en helhet och sätta in den biten i ett helt nytt puzzel.

Ofta finns dessa bra idéer dessutom inte hos dina konkurrenter utan det kan snarare vara mycket mer lärorikt att studera företag i helt andra branscher än du själv befinner dig i.

Och om vi tänker efter så är det faktiskt så det fungerar med det mesta. Ingen kan uppfinna hjulet på nytt, men många saker rullar. Så ut och leta, kanske hittar du något du kan sno - med rent samvete förstås!

//Lica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar