tisdag 9 februari 2010

Om åtta veckor...

Nu kommer Lisas berättelse (andra halvan av Lica) om hur vägen till föräldraskapet som egenföretagare kan te sig.

Nu är det två månader kvar. Jag längtar så! Om två månader kommer min lilla bebis ut till världen. Det är en omvälvande upplevelse att vara gravid. Tänk vad mycket olika saker det innebär. Föräldraskap, uppfostran, kärlek, utveckling. Även oro. Hur ska det bli? Av någon anledning är jag inte särskilt orolig för förlossning eller andra kanske vanliga orosmoln. Däremot kan den ekonomiska biten ge mig olustkänslor. Som egenföretagare är det svårt, för att inte säga omöjligt, att själv räkna ut vad föräldrapenningen kommer att bli (se tidigare inlägg). Som tips till dig som är i min situation, dvs gravid och egenföretagare, ansök i tid! Jag har fått ta del av denna lärdom via andra företagare i min närhet. För egenföretagare är det ett svårare och diffusare tillvägagångssätt då uträkningen inte är självklar. Om du lämnar in din ansökan om föräldrapenning i tid så hinner du troligen klara ut frågetecken som uppkommer på vägen innan det lilla livet vill komma ut. Hur lång tid innan är ”i tid” då? Svår fråga. Jag är beräknad till början av april och jag påbörjade min ansökan i december och vet ännu inte om det var tillräckligt tidigt, då jag ännu inte har fått mitt besked.

Nu så här åtta veckor innan ankomst så är det också en del annat rent företagsmässigt som ska planeras. Uppdrag ska slutföras, kunder ska bokas in längre fram, information ska delges kollegor med mera. Det är en mysig tid som väntar och för att kunna fokusera 100 % på förlossning och vår nya familjemedlem så tycker jag det är viktigt att ordna upp arbetet så man kan lämna ifrån sig med gott samvete. Sen är jag övertygad om att jag inte kommer att kunna hålla tassarna borta så värst länge. Företaget är ju en så viktig del av mig som man inte bara släpper. Och, som vi på Lica nämnt flera flera gånger, så är det en av företagandets stora fördelar att man själv bestämmer över sin tid och hur man lägger upp sin arbetsdag. Det innebär absolut inte att försumma sitt barn, utan att lära sig konsten att kombinera företagandet på en bra nivå tillsammans med rollen som förälder. Jag är övertygad om att det går.

//Lica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar