torsdag 19 november 2009

Företagandets hemligheter

Vi på Lica bjuder med jämna mellanrum in gästbloggare för att dela med sig av sina historier och bästa tips gällande entreprenörskap. Den här gängen har turen kommit till Ulrika Bergenkrans, grundare och ägare utav företaget Naturafemme. Ulrika kommer under de närmsta veckorna att skriva flera inlägg kring vad hon menar är hemligheterna bakom ett lyckat företagande.

Här kommer del 1. Håll till godo!

”Jag är ingen entreprenör”.

Det är vad jag hade svarat om någon frågat mig för tre år sedan. Jag vet idag, att jag inte var en entreprenör då, men är det idag. För det finns ingen urtyp, det är långt ifrån alla som föds med vetskapen om att de skall driva eget. Så konstigt är det egentligen inte. Från den dagen vi börjar skolan så fållas vi in i ett led där utbildning efter utbildning skall leda in oss på praktikplatser, projektanställningar och sedan ett fast jobb med fast inkomst och månatliga insättning till sparkapital och pension. Punkt. OCH det passar många. OCH alla är inte entreprenörer från början. VISSA kanske inte skulle trivas med den yrkesformen alls.

Vad jag har lärt mig under mina två år som egenföretagare är främst tre saker:
1. Se möjligheterna
2. Det är de små sakerna som kan avgöra
3. Ta ett steg i taget och håll sikte på målet.

Möjligheterna finns överallt! Hur många gånger har du inte upptäckt brister i vardagsrutiner som skulle kunna förbättras? Eller hur det finns ett enormt behov som ingen tycks fylla? Första steget är att inte gå förbi möjligheterna utan att öppna ögonen och se dem.

En bekant sade en gång
”Ibland stannar jag upp och ser mig omkring. Verkligen tittar på alla saker som finns i min omgivning och sedan tänker jag att det är någon som tillverkat, uppfunnit, distribuerat och sålt produkten ifråga. Det är många drivkrafter, många entreprenörer som ligger bakom en enda produkt.”


Intressant, eller hur?
Ulrika återkommer snart igen med fler tips och inspirerande ord till dig som vill starta eget. Tills dess, håll ögonen öppna och som Ulrikas skulle säga: se möjligheterna!

//Lica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar