måndag 9 november 2009

1+1=3. En företagarmamma berättar

På Lica vill vi belysa tillvaron för företagarmammor. I detta inlägg berättar Camilla, mamma till Ville och en utav grundarna till Lica om sitt liv och sina erfarenheter.

Att kombinera livet som nybliven mamma med livet som deltidsarbetande egenföretagare är hektiskt och ett plus ett blir i det här fallet inte två, utan tre, eller närmare fyra. Jag försöker så gott det går att hitta balans mellan att underhålla och gosa med min son och att sitta och jobba framför datorn. Ibland är den bästa kombinationen att svara på mail med ena handen och vyssja en sovande bebis med den andra. Som med allt annat i livet tar det tid att anpassa sig till en förändring, men varje dag lär jag mig vad jag kan göra bättre till nästa. Mitt bästa knep är planering.

Varje vecka ser jag över vad som behöver göras. Arbetet försöker jag att fördela upp mellan veckans dagar och jag försöker att varje måndag göra en så specifik lista som möjligt över alla arbetsuppgifter. Varje dag sätter jag ett mål med mitt arbete för dagen och vissa dagar är det större,andra mindre. När jag väl klarat av det jag planerat för dagen stänger jag alltid av datorn även om det hade funnits mer tid att arbeta. Detta är min belöning!

En gång per dag unnar jag och sonen oss dessutom en välgörande promenad och det är när vi kommer hem från den som sonen ofta sover en till två timmar och jag kan plocka fram datorn och jobba. Det bästa med att den nya tillvaron är att man tvingas att vara grymt effektiv. Här finns ingen tid att sitta och såsa. Av den anledningen kan jag känna att jag faktiskt får en hel del gjort på väldigt kort tid. Jag har blivit varje chefs dröm, i detta fallet min egen!


Visst är kombinationen ibland svår och väldigt tröttsam, men jag måste säga att för mig som har förmånen att kunna bedriva delar av verksamheten hemifrån fungerar det ändå över förväntan.

//Lica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar