torsdag 3 december 2009

Ett steg i taget

Läsare, idag publicerar vi tredje och sista inlägget om företagandets hemligheter. Ulrika Bergenskrans, VD på Naturafemme AB, delar med sig av sina viktigaste insikter. Ulrika har tidigare skrivit om vikten av att se möjligheter samt att det ofta är de små sakerna som gör skillnad. I dagens inlägg skriver Ulrika om vikten av att ta ett steg i taget, eller som struktören David Stiernsholm skulle säga: ät inte mangon hel!

I mina inlägg om företagandets hemligheter har jag tidigare skrivit om två av mina tre viktigaste insikter. Den tredje insikten fick jag för ett och ett halvt år sedan. När mitt företag var på idéstadiet konsulterade jag med en god vän över en kopp kaffe. Min vän var då egenföretagare sedan ett par år tillbaka och jag minns att jag frågade henne: ”Är det komplicerat att driva eget? Det här med skatt och bokföring? Och lagar och regler?” Hon svarade att det inte alls var svårt. Det var ganska lätt och man kunde alltid lyfta luren och fråga någon det man inte visste.

Samma dag registrerade jag mitt bolag. För att vara ärlig så har det inte varit lätt alla gånger. Ett och ett halvt år senare blir jag nästan matt när jag tänkter på allt som jag tagit mig igenom. Skattereglerna VAR krångliga och än idag ringer jag Skatteverket med jämna mellanrum för att fråga om lagar som upplevs oklara eller avdrag som jag inte vet om det gäller mig.

En av Licas grundare, Camilla, liknade företagandet med att vara förälder. Att man ser sitt barn växa och gro från frö till individ med den omsorg och tid man ger det. Och precis så känns det. Jag tror inte många mammor och pappor hävdar att föräldraskap är lätt och problemfritt, men det gäller att ta ett steg i sänder och på vägen ta reda på det som behövs. Du skall veta vad du förväntar dig och vad du vill med din idé och resten handlar om att ta ett litet steg i taget med målet i sikte.

Jag avslutar med min vän Anna Biléns fenomenala illustration om entreprenörskapets resa. I det korta loppet ser man det ofta i svart och vitt. Det går bra eller dåligt. Men i det långa loppet har det handlat om en långsam trend uppåt där varje problem hjälpt mig ytterligare en bit åt rätt håll.

Lycka till med ditt företagande!
Ulrika Bergenkrans, Naturafemme AB


Tack för dina kloka ord Ulrika. Kom gärna och gästspela hos oss snart igen!

//Lica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar