Har ni sett tv-reklamen om "Nya Försäkringskassan"? De senaste åren har Försäkringskassan med jämna mellanrum hamnat i blåsväder. Den senaste veckan har vi kunnat läsa rubriker såsom "Försäkringskassan tvingar cancersjuka att jobba". Även vi på Lica har ju uppmärksammat problem och driver delvis denna blogg för att få igenom förändringar i föräldraförsäkringen. Det är dock viktigt att ha i åtanke att Försäkringskassan får direktiv från regeringen om hur de ska arbeta och att vi som är missnöjda ibland bör gå högre upp för att lufta våra åsikter.
Så här skriver Försäkringskassan själva om de förändringar som nu genomförs:
Under de senaste två åren har vi på Försäkringskassan genomfört en stor omorganisation. Anledningarna var många till varför en förändring behövdes. Du som brukar vara i kontakt med oss – eller bara läser och hör om oss i media – har säkert märkt av dem. Det har varit svårt att nå oss på telefon, besluten har tagit alldeles för lång tid och utbetalningarna har ibland varit försenade.
Nu, efter en lång helrenovering börjar vi äntligen bli klara. Vi har en helt ny organisation som ger våra kunniga och engagerade medarbetare bättre förutsättningar att ge dig snabb och korrekt service. Självklart ska du få dina pengar i tid och svar på dina frågor. Oavsett om det är i telefon, på webben eller på något av våra kontor.
Än är vi inte riktigt färdiga och har du förslag, idéer eller synpunkter får du gärna dela med dig av dem till oss. Ju mer vi får höra dina tankar, desto bättre kan Nya Försäkringskassan bli.
Reglerna är kanske desamma, men nu ska förhoppningsvis kontakten med Försäkringskassan bli smidigare. Vi på Lica håller tummarna för att Nya Försäkringskassan kan hålla vad de lovar!
Läs gärna själv på Försäkringskassans hemsida om du vill veta mer.
//Lica
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ska testa idag om deras telefontid blivit kortare.
SvaraRadera