onsdag 16 december 2009

Fördomar och förutfattade meningar

Idag skriver Licas egen Camilla om de fördomar och förutfattade meningar som hon möter när hon berättar att hon är egen företagare och nybliven mamma.

Hur ska det gå? frågade man mig när jag var gravid. Ja, lycka till (fnysning), var en annan kommentar. Vissa sa inte ens något, men jag kunde se att de inte tyckte att det lät som någon bra idé att jag faktiskt tänkte fortsätta att jobba under min mammaledighet. Blickarna sa, sätter du inte ditt barn först? Är du en sån där karriärsmänniska?

Ja, faktiskt är jag en person som sätter karriären högt, men min familj högre och jag tror (och vet numera) att det går att kombinera arbete med att vara mamma, och en bra mamma dessutom. Om jag hade haft en anställning och tvingats att ta mig till en arbetsplats hade kombinationen varit desto svårare, men att sätta på datorn och arbeta en timme eller två medan min lille son sover är inte mer kompicerat än det låter. Andra tittar på tv...

Som egen företagare är det dessutom svårt att inte jobba under sin mammaledighet eftersom man själv är företaget. Jobbar man inte själv så blir inget gjort, så många i min sits har faktiskt inget val än att faktiskt ägna lite tid åt sitt företag om man inte vill att det ska gå i graven. För mig känns det dock inte som något tvång utan som ett sätt att fortfarande ha lite kontakt med vuxenvärlden samtidigt som jag går hemma och pysslar och gosar med min son. En utomordentligt bra kombination tycker jag!


Är du också egen företagare och mamma? Har du också stött på fördomar? Hur klarar du av kombinationen?

Skriv till oss på Lica och berätta på licablogg@gmail.com.

//Lica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar